Privacy en klachtenregeling

Belangrijke informatie voor cliënten

Om ons werk te kunnen doen hebben we een aantal gegevens van cliënten nodig. Met die gegevens gaan we zeer zorgvuldig om. U leest hier meer over in het Privacy Statement van Park Zuiderhout. In ons privacyreglement werken we de uitgangspunten verder uit.

Wat registreren we en waarom?

Vanzelfsprekend registreren we de naam en adresgegevens van elke cliënt. Daarnaast verzamelen we in een zorgdossier gegevens die te maken hebben met bijvoorbeeld lichamelijke en/of geestelijke gesteldheid. Het gaat ten allen tijde om informatie die noodzakelijk is om goede zorg te kunnen verlenen. Gegevens over zaken zoals godsdienst of ras registreren we in principe niet, tenzij dit noodzakelijk is voor een goede zorgverlening.

Alléén met uw toestemming

Park Zuiderhout mag al deze informatie alléén met uw toestemming vastleggen. In de zorgleveringsovereenkomst is toestemming voor het verzamelen van de benodigde informatie geregeld. Wanneer onze medewerkers u om persoonsgegevens vragen of andere informatie verzamelen, zullen ze aangeven waarvoor die informatie bedoeld is en wat er mee gebeurt.

Hoe lang worden gegevens bewaard?

Wij bewaren gegevens niet langer dan strikt noodzakelijk. Hierna vernietigen we de gegevens op een zorgvuldige manier. Voor een aantal documenten is er een wettelijke bewaartermijn vastgesteld.

Uw eigen gegevens inzien

U heeft in principe het recht uw eigen gegevens in te zien. Wanneer u om inzage vraagt of een afschrift wilt hebben, dan regelen we dat zo snel mogelijk (uiterlijk binnen vier weken). Voor een afschrift brengen we een redelijke vergoeding in rekening. U kunt uw gegevens ook aanvullen, verwijderen of corrigeren wanneer ze feitelijk onjuist zijn. De verantwoordelijke medewerker laat u binnen vier weken na zo’n verzoek weten of en in hoeverre we dan daaraan voldoen. In het geval van een weigering hoort u altijd de reden hiervan.

Klachten

Wanneer u vindt dat Park Zuiderhout zich niet houdt aan de afspraken uit het privacyreglement, laat het ons dan weten. Als we er gezamenlijk niet uitkomen, dan kunt u zich wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens

Klachtenprocedure

De medewerkers van Park Zuiderhout doen hun werk zo goed mogelijk. Toch kan het zijn, dat er iets niet helemaal naar wens gaat.

Binnen Park Zuiderhout nemen we alle uitingen van ongenoegen van bewoners en cliënten serieus. Hiermee voorkomen we vaak klachten.

Zowel voor bewoners als voor medewerkers is een klachtenprocedure beschreven. De folder ‘Klachten? Laat het ons weten!’ is verkrijgbaar bij de gastvrouwen. Hierin staat beschreven hoe een klacht kan worden ingediend. U kunt de folder inzien door op knop hiernaast te drukken.